בדרך לפתח תקוה חשבתי לעצמי מה יכול לייחד סטרט-אפ קטן שבפחות משנה וחצי כבר סיים גיוס שני בגובה של 5 מיליון דולר.

מה זה אומר על השוק הרותח הזה של מציאות רבודה, מי האנשים מאחרי המיזם ומה לעזאזל יש להם(שאין לנו) שגרם למשקיעים כמו קרן Singulariteam ו-Platinum Partners.לשים עוד כסף (בנוסף לגיוס הראשוני) ולחברות מכובדות כמו Sun Corporation  היפנית להצטרף לחגיגה.

חברת אינפיניטי איי.אר  | מציאות רבודהתוך מחשבות ותהיות עלינו במעלית, הצלם שלומי יוסף ואני, ואת דלת הכניסה פותח לנו מנכ"ל החברה, מוטי איוניר, שהוא גם אחד היזמים. מוטי, שבכלל למד כלכלה וכספים ועבר לאחר הלימודים ישירות לתחום ההי-טק ,עבר מסלול ארוך בשוק הישראלי ולפני כשנתיים חבר לשותפו, דוקטור מתן פרוטר, מומחה אמיתי בתחום, שרכש את נסיונו בפרוייקט תלפיות בצה"ל וברפאל, ועשה את הדוקטורט שלו בעיבוד תמונה וראייה ממוחשבת מהטכניון.

את הרעיון להקמת החברה קיבל מוטי תוך משחק שח-מט עם בנו. "תוך כדי המשחק איבד הילד עניין בכלים הדוממים ועבר לשחק בWII  עם חבר. ואז חשבתי איך אפשר לשחק שח או כל משחק אחר עם אדם נוסף בהנפשה ושיהיה מגניב". מוטי החל להתעניין בתחום של מציאות רבודה והחל לחפש שותף שיוכל לעזור לו לממש את החזון, פגש את מתן("כמו כל הסטרט אפיסטים, בקפה בעזריאלי"), והם החלו לעבוד על העניין. לאחר שנה של עבודה בגראז', במסגרת חיפושיהם אחר מימון, נפגשו עם משה חוגג מקרן Singulariteam שהתלהבה מהרעיון והחליטה לממש אותו בתוך חברת infinity AR שהתעסקה עד אז באפליקציות ובדברים אחרים ובעצם סובבה את כל החברה בפעילות חדשה מסביב למתן ומוטי.

מוטי מתחיל ומתאר את האתגרים הקיימים בתחום המציאות הרבודה. "על מנת ליצור עולם וירטואלי צריך שלושה רכיבים:

 הרכיב הראשון – DISPLAY– שיכול להיות חדר עם מקרנים, משקפיים או כל דבר אחר שיקרין את העולם הדימיוני על גבי המציאותי.

עולם רכיבי ה Displays מחולק בגדול לשלושה תחומים:

התחום הראשון – עולם VR Virtual Reality בו קיימים סוגי משקפיים שונים שלמעשה מנתקות לגמרי את המשתמש מהסביבה המציאותית לגמרי. כל תודעת המשתמש(בד"כ ראיה ושמיעה) מצוייה בתוך העולם הוירטואלי, הוא חי בפנים. אין בינו ובין הסובבים אותו אינטרקציה ישירה. הוא לא רואה אותם והם לא אותו. אחד האתגרים הגדולים בתחום ה VR הוא הניסיון להתגבר על הורטיגו שנוצר כאשר משתמשים במשקפיים. מערכת שיווי המשקל, שמושפעת לא רק מאיבר שיווי המשקל שבאוזן הפנימית אלא גם מחוש הראייה, מקבלת אותות שונים מהסנסורים השונים וחוסר הסנכרון בין שתי המערכות גודם לסחרחורות, משהו כמו מחלת ים.

התחום השני – עולם ה Google glass – אלו משקפיים שנותנות לך תצוגה משנית לתצוגת הטלפון. מהרגע שגוגל החליטו לזוז מהעולם הזה ולא להשקיע בו יותר ענף זה מתחיל להעלם.

התחום השלישי – עולם המציאות הרבודה AR Augmented Reality – משקפיים שקופות לגמרי שעליהן מתווספים רבדים על העולם. על המשקפיים מוקרנים רכיבי מידע וכבר היום קיימים משקפיים שמכילות את כל הרכיבים שבטלפון סלולרי מתקדם. ישנם סוגי תצוגה אחרים בשלבי ניסוי כמו הקרנה ישירה לרשתית ועדשות מגע המקרינות את התצוגה.

                                                   

מציאות רבודה בפעולה

הרכיב השני –עולם תוכן– כמובן תלת מימדי, ולא סתם תלת מימדי אלא כזה שיותאם לעולם האמיתי עליו הוא אמור להיות "מולבש". לדוגמא משחק על שולחן. השולחן יכול להיות גדול או קטן, מרובע או עגול ואין ספור פרמטרים שונים אשר דורשים מהמערכת את הבנת המרחב. זה לא כמו היום שמתכננים משחק והכל קבוע וידוע. צריך להבין את העולם הפיזי בכדי להיות מסוגל להקרין עליו תוכן וירטואלי.

הרכיב השלישי – הבנת הסביבה – אנחנו כבני אדם מבינים בחושינו מה הסביבה שאנו נמצאים בה. מיד ידענו איפה השולחן, איפה הוא נגמר, ידענו שזה קיר, ידענו שזו תמונה, ראינו את חיבור הקירות, הבנו שזו דלת זכוכית והבנו שאי אפשר לעבור דרכה וכו…המוח הבין את כל הסביבה התלת מימדית הזו לא רק בזכות הראיה אלא גם בזכות למידה ותובנות שיש לו. צריך לקחת את הייצוג של כל הרכיבים התלת מימדיים הללו כולל כיווני אור וצל ולתת להם ייצוג דיגיטלי. נקודה נוספת היא הבנת המיקום שלנו בתוך החלל התלת מימדי הזה.

היום לצורך הבנת המרחב התלת מימדי יש צורך בחיישן עומק ומנוע AR  ביחד. הבעיה היא שחיישני העומק הנפוצים היום מקרינים אור אינפרא אדום IR(Infra Red) שצורך הרבה חשמל, צורך הרבה כוח מיחשוב ולא יישים באור יום. בעיה נוספת היא שאם רוצים לשבת מספר אנשים ביחד כולם מקרינים אור ורמת הדיוק נפגעת. וכמובן בעיית הבריאות לעיניים שנובעת מהקרנת אינפרא אדום אחד למול השני. מכל הסיבות הללו הפתרון של אינפרא אדום לא מתאים למשקפי AR.

כאן בדיוק נכנס הפתרון הייחודי של infinity AR. תפישת המרחב התלת מימדית  נעשית ע"י שני מצלמות רגילות ופשוטות המחוברות למשקפיים ששולחות את המידע שנקלט בהן לאלגוריתם חזק מאחוריהן שמתרגם את המידע. המערכת בעצם מדמה את פעולת העיניים והמוח. החוכמה מצוייה לא במצלמות אלא באלגוריתמיקה שמאחוריהן. והחוכמה שהם עושים כל זאת ללא IR(Infra Red), מה שמאפשר לעבוד באור יום ואחד למול השני.

 

Infinity AR פיתחה בנוסף גם טכנולוגיות של זיהוי קווים שמאפשרים להבין את המרחב. דרך הקווים האלגוריתם של החברה לומד את המרחב. החברה בעצם מפתחת SDK(Software Developer Kit) לתפישת מרחב, מה שיאפשר למפתחי אפליקציות, משחקים ועוד להבין את המרחב. קבלת הנתונים נעשית מסנסורים שונים ובראשם המצלמות אך ניתן לקבל גם מסנסורים נוספים, והם בונים עבור המפתח את המרחב והעולם בו הוא יכול לפתח את האפליקציה או המשחק שלו. לקוחות החברה הם המפתחים.

מוטי מתאר את ישראל כמעצמה של Computer Vision. הצבא נדרש במרוצת השנים לפתרונות של ניווט והתמצאות במרחב ללא GPS ולכן פיתחו יכולות של ניווט באמצעות מצלמות. בתחום, ברוב העולם, יש הרבה ישראלים ויש הרבה ידע שפותח אצלנו בנושאים אלו בעיקר בחברות כמו רפאל ואלביט. ולראיה ההנפקה הגדולה שביצעה Mobileye הישראלית.

מציאות רבודה בפעולה

על פי מוטי זהו העתיד. כמו שלא יכולנו לתאר לפני עשרים שנה שנתאהב כל כך במכשירים הסלולריים שלנו, כך בעוד 10 שנים, בשנת 2025("זה יהיה עוד לפני אבל אני רוצה להיות זהיר") עולם המציאות הרבודה יהיה בכל מקום מסביבנו. "לא נצטרך מסכים יותר. זה יהיה המשקף שמש שלנו, משקף הקריאה, נראה בו סרט, גם ב 70 אינטש, נוכל לקבל הדרכה, נוכל לעבוד איתו – אדריכלים יראו בו את המודלים התלת מימדיים שלהם על שולחן הישיבות כשהם יושבים מסביבו, מנתחים יקבלו דרכו ישירות את כל המידע כל המנותחים, כמובן שכל תעשיית המשחקים תשתמש, ועוד ועוד כיד הדמיון הטובה עליכם. הוא פשוט יעשה את הכל. הוא יציג את התוכן בהתאמה לעולם."

חשבתי מעט על המציאות החדשה שהוא מתאר לי ואז הקשתי. ומה עם אלו, מהדור הקודם, שרגילים לעבוד מול מסכי מחשב?

"אז יוקרן לך לפטופ וירטואלי, עם מקלדת וירטואלית, שיאפשר לך להמשיך ולעבוד כמו שאתה רגיל, בלי לשנות את הרגלי העבודה שלך" 

שלומי הצלם אמר בצער "אני רואה את זה כעולם שהולך ונכחד. עולם ממש מנוכר"

מוטי מזדקף  "להיפך. בדיוק להיפך. מה שקורה היום זה שיצרנו עולם של תוכן דיגיטלי שכל אחד נמצא עם עצמו מול המסך שלו. זו הדרך היחידה היום לעשות תקשורת דיגיטלית. ה VR  זה האקסטרים של זה .הוא שואב אותך פנימה ומנתק אותך לגמרי מהסביבה. לעומתו עולם ה AR מנתק אותנו מהמסכים שלמול עינינו ופשוט משלב את התוכן עם העולם הפיזי שלנו. אם נחזור לדוגמא של משחק השחמט, אנחנו נשב שנינו מסביב לשולחן כמו עכשיו עם המשקפיים, על השולחן יופיע משחק שחמט מגניב ואז האינטרקציה תהיה כמו של בני אדם. בעתיד אנחנו נשב ביחד, נראה אחד את השני תוך כדי המשחק, נוכל לראות סרט משותף ביחד, אפילו אם נשב אחד מול השני. נשנה את הצורה בה אנו חווים היום את התוכן. אין מסך."

 

הסכומים שמושקעים בתחום עצומים. הם כבר לא במיליוני דולרים אלא במיליארדי דולרים. גוגל, מיקרוסופט, פייסבוק וכל החברות הגדולות קונות חברות ומשקיעות בטכנולוגיה ומסמנות את התחום כתחום החם הבא.

 

מוטי בן 45, וגיל רוב עובדי החברה הוא לא מה שבדרך כלל מוצאים בעולם הסטרט-אפים שנשלט ע"י צעירים בגילאי 25-30. העובדים בחברה מגיעים מרפאל ומ applaied metirial וכדומה עם המון רקע בתחום Computer Vision ותואר שני במתמטיקה הוא כמעט סף הכניסה.

היום מגייסת החברה עובדים נוספים מהתחום. נאחל לה הרבה בהצלחה.

 

לכתבה באנגלית לחצו כאן